torsdag 17 december 2009

Julspel

I dagarna tre har vi haft ett julspel för andraklassare. Några av oss var anställda och resten lite löst folk från några församlingar. Det var ett mycket välskrivet manus som både tog upp de viktigaste delarna kring Jesu födelse och där språket verkligen var på barnens nivå.

Det här är verkligen en av årets höjdpunkter. Jag gillar teater och särskilt när det känns så roligt och meningsfullt. Det blir en härlig sammanhållning och det är också fantastiskt att prata med barnen efteråt. Ja, förresten är det även för gruppboenden, träningsskolan och SFI (Svenska För Invandrare). Det är också skönt att få göra en uppgift som inte kräver så mycket mer än min närvaro och engagemang i stunden. Inte så mycket förberedelser alltså.

I år fick jag, till skillnad från tidigare år, bara en liten roll, Herodes. Men det gäller ju att göra sitt bästa även med repliken "Vad är det jag hör? Letar de efter en nyfödd kung? Nej, här finns bara en kung - och det är jag!". Men sen kan man ju inte låta bli att busa lite också. Jag övertalade "min vakt" att avsluta sin replik med "Eller vad säger du, Odes?"´, varpå jag svarade: "HERR Odes om jag får be!". På en av föreställningarna bytte vi dessutom kläder och roller bakom kulisserna, vilket gav stor munterhet bland de andra skådespelarna när vi steg in på scenen. Det är sånt som förgyller tillvaron... :-D

Läs gärna vad Piteå-Tidningen skrev...

Inga kommentarer: