lördag 16 april 2011

En enkel bloggspaning

Det är en sak jag har tänkt på ett tag. Kalla det en spaning, om du vill. Det mesta som är egenproducerat på Nätet verkar kallas "blogg" nuförtiden. Jag, som har både hemsida och blogg, får då och då höra: "Vilken bra blogg du har", eller liknande. Efter en stund kommer det fram att det är hemsidan de åsyftar. Men en hemsida är väl ingen blogg, va? Och en blogg är ingen hemsida heller... (ja, hellre det faktiskt).

Inte för att det hör ihop med denna begreppsförvirring, men jag har verkligen funderat på den här bloggen (i ordets rätta bemärkelse). Hemsidan har alltid varit det jag prioriterat mest. Bloggen blir ofta lidande när tiden och orken inte räcker till. Innan jag skapade denna blogg bloggade jag på hemsidan, i enkel form, men det var många som kraftfullt tyckte att jag skulle starta en "riktig" blogg, som de uttryckte det. Ett huvudargument var att de skulle kunna kommentera mycket lättare då. Hmmm... var är då alla kommentarerna? Sen jul har jag skrivit 16 blogginlägg och fått 5 kommentarer. Okej, det kan ju förstås bero på att jag inte skriver om så intressanta saker, men jag kan ju inte påstå att det spritter i mig att skriva oftare direkt...

Tanken har slagit mig att jag skulle återgå till att enbart blogga på hemsidan. Det var på många sätt enklare att bara skriva korta inlägg om ditt och datt. Här måste man vara så välformulerad och genomtänkt.

6 kommentarer:

Frida sa...

Först: Håller med dig! Hemsida är en sak, blogg är en annan...
Sen: Det är astråkigt att inte få någon respons, någon gång, på det man skriver. (Du vet ju vad jag tycker när jag fick ett anfall av............)
Sist; Jag hänger med vartän du skriver.
Viktigast:Jag tycker alltid du är välformulerad och genomtänkt!

KRAM!

SvBG sa...

Tack Frida, jag vet att du är bäst på att kommentera! :-)

Det där att jag alltid är välformulerad och genomtänkt är ju för att det är bara då jag skriver, dvs inte så ofta...

Ann O Nym sa...

Gör som din storebror i tjänsten som har slagit ner sina bopålar i älvdalsgrannförsamlingen, fastän han inget har att säga så bloggar han det

Ingela sa...

Inte behöver det väl vara så genomtänkt och välformulerat jämt? Du läser väl inte hos mej om du har såna krav, ibland är det ju rena tramset och ibland vanligt vardagsstrunt.

Frida sa...

Jaså du? Då ser jag fram emot den oredigerade versionen här framöver! Go SvBG GOOOOO!

Stig Su sa...

Åh! Nu har jag hittat din blogg! Jag som gett beröm till din "blogg" som visade sig vara din hemsida...
Kul att läsa, fortsätt med bloggen (ja eller hemsidan eller vad du vill)